SIVI huisstijl

Deze stichting zorgt er voor dat er standaarde worden gebruikt voor de financiële sector. Denk hier bij aan bijvoorbeeld verzekeraars, wanneer jij als consument overstapt naar een andere verzekering, de oude verzekeraar de gegevens van deze klant in het zelfde formaat doorgeeft aan de nieuwe verzekeraar. Daarnaast zijn ze ook een kenniscentrum voor deze organisatie op het gebied van data verwerking en opslag.

Opdracht en probleemstelling

SIVI kwam bij ons voornamelijk voor hun website. Voor we aan de slag gaan met een opdracht stellen we altijd de vraag; waarom. In dit geval ook, naast wat technische beperkingen kwam er ook uit dat ze een nog een probleem hadden. Een stoffig imago. En om dit aan te pakken hebben we een voorstel gedaan voor een nieuwe huisstijl, voor we de website zouden aanpakken. 

Aanpak

We hebben een analyse gemaakt van de oude huisstijl waar het stoffige imago werd bevestigd. Er werd onderanderen gebruik gemaakt van zeer gedateerde stockfotografie. De toegepaste kleuren waren donker, gauw en hebben harde contrasten. De typografie komt uit het zelfde tijdperk als de stockfotografie. 

We hebben voor SIVI nieuwe kleuren bepaald die frisser zijn. Een lettertypografie gevonden die tijdloos is maar wel onderscheidend. En een beeldtaal die het stoffige imago omarmt. Juist door modern beeld te gebruiken van retro apparatuur en kantoor benodigdheden. 

We hebben het logo niet aangepast. Het gevolg van het aanpassen van een logo is groot. Buiten alle middelen waar het logo op voor komt, moeten we rekening houden dat we hier te maken hebben met een dienstverlener, waar continuïteit en betrouwbaarheid zeer belangrijk is. 

Kleuren

Omdat we het logo hebben behouden hebben we een pallet samengesteld wat aansluit bij het logo. 

We hebben een basis genomen die gebaseerd zijn op de kleuren uit het logo. De blauwe kleuren hebben we iets minder grijs gemaakt. Hier twee groene kleuren bij gecombineerd. En vervolgens hebben we 2 accent kleuren gebruikt die nuttig zijn voor de delen waar we focus op willen leggen.

Kleur verhoudingen

Typografie

Typografie is een belangrijk onderdeel van een huisstijl en wordt vaak onderschat. Voor SIVI hadden we een lettertype nodig met karakter. Maar niet te uitbundig en de leesbaarheid moet ook goed zijn. De keuze is gevallen op Serenity. Deze sant-serif valt niet gelijk op maar heeft wel veel karakter, waardoor hij makkelijk te herkennen is als het SIVI-lettertype.

Beeld

Om SIVI in staat te stellen eenvoudig zelf aan de slag te gaan met beeld hebben we ze voorzien van een set afbeeldingen. Die eenvoudig in diverse layouts te gebruiken zijn, in combinatie met kleurvlakken. 

Thema van deze afbeeldingen zijn kantoorbenodigdheden  en retro-tech. Deze omarmen hun imago, inplaats van je hier tegen te verzetten. Maar door ze in een moderne context te gebruiken wordt het toch hip.

Iconen

Bekijk ook:

Randstad toolkit
Spinach365
Bosch home appliances